Atomowe nawyki James Clear

Książka Atomowe Nawyki James Clear

Drobne zmiany, niezwykłe efekty.

Jednym z moich postanowień noworocznych było wdrożenie porannej rutyny w swoim życiu. Wstaję o 5 rano i to jest mój czas na rozwój i zagłębienie się w siebie, medytację, dziennikowanie, jogę. Taka godzina podzielona na 6 segmentów zgodnie z zaleceniami książki którą tutaj ostatnio recenzowałam – Fenomen Poranka Hala Elroda. Minął trzeci tydzień mojego nawyku, uwielbiam go i chcę by był już zawsze moją codziennością.

Czytając tylko 10 minut dziennie ( czasem nie mogłam się oderwać to było chwilkę dłużej 😉 ) przeczytałam w niecałe trzy tygodnie książkę z gatunku rozwojowych. Taki mam plan, by poświęcić chociaż 10 minut dziennie rano by przeczytać min 10 stron książki o rozwoju albo duchowości. I tak pomiędzy dwoma książkami beletrystycznymi „weszła ” ta 🙂 – Atomowe Nawyki

Oczywiście to nie jest moje jedyne postanowienie noworoczne! Potrzebuję pozbyć się kilku złych nawyków. A one nie odchodzą ot tak. Zostawiają pustkę, do której bardzo chętnie powrócę, jeśli nie wykształcę w to miejsce nowego, dobrego nawyku. I ta książka ma mi w tym pomóc.

Czyta się ją znakomicie! Od razu wierzę, że dam radę. Każdy da radę, wystarczy na prawdę mała zmiana. To jak z procentem składanym w oszczędnościach, nawet małe kwoty z czasem urastają do poważnej kwoty. Tak tutaj mała zmiana ale konsekwentnie powtarzana staje się automatyczna i w konsekwencji przynosi kolosalne zmiany. Wyniosłam z niej wiele sposobów, które zamierzam wdrożyć w moje zmiany.

Autor daje przykłady skuteczności swojej metody nie tylko w swoim życiu, ale także w pracy sportowców, przedsiębiorców, artystów. Pokazuje, że każdy z nas stosując radę małych ( atomowych ) zmian może dojść do spektakularnych rezultatów. I nie są to czcze słowa tylko poparte konkretnymi przykładami, jak pozornie małe działania prowadzą do pożądanych efektów.
Nawyki są dlatego tak ważne, bo pomagają zostać takim typem człowieka jakim chcemy być. Dosłownie, stajesz się tym kim chcesz być. Trzeba tylko konsekwentnie, stale wprowadzać w swoje życie drobne zmiany, które pozwalają osiągać lepsze rezultaty, ale także pomagają zmieniać swoje mniemanie o sobie.

„Dopóki nie uświadomisz sobie nieświadomego, będzie ono kierowało twoim życiem, a ty nazwiesz to przeznaczeniem „

Autor wyodrębnia cztery prawa zmiany zachowania.

Do ugruntowania dobrego nawyku:

1. Spraw, by to było oczywiste.
-Najpierw zdaj sobie sprawę z nawyków jakie masz
-Zastosuj metodę implementacji, czyli określ czas i miejsce. Np każdego dnia o 7 rano wypijam szklankę ciepłej wody w kuchni
-Wykorzystaj piętrzenie nawyków. Czyli po bieżącym nawyku następuje nowy. Np. po śniadaniu biorę suplementy.
-Dostosuj otoczenie. Np. jeśli chcesz jeść więcej owoców, zostaw je na wierzchu.

2. Spraw, by to było atrakcyjne.
-To oczekiwana nagroda motywuje nas do działania, dobrze więc działa łączenie pokus.
-Często pomaga dołączenie do grupy, dla której nasze dążenie jest normalne.
-Możesz zrobić coś miłego przed przystąpieniem do nawyku, to znacznie ułatwia działanie.

3.Spraw, by to było łatwe.
-Dostosuj otoczenie tak, by ułatwić sobie działanie.
-Upraszczaj i automatyzuj nawyki.
-Na początku stosuj zasadę dwóch minut, to pomoże nie tłumaczyć się brakiem czasu na robienie go codziennie.

4.Spraw, by to było satysfakcjonujące.
-Powtarza się to co jest nagradzane, nie odkładaj nagradzania na później.
-Śledź swoje nawyki, zapisuj sukcesy.
-Nie przerywaj nawyku dwa razy z rzędu- jeśli jednego dnia powinie ci się noga, od razu wskakuj na właściwe tory. Nie karz siebie z tego powodu.

Analogicznie do pozbycia się złego nawyku:

    1.Spraw, by to było niewidoczne.
    -Usuń ze swojego otoczenia. Np. jeśli chcesz ograniczyć słodycze, nie zostawiaj je w łatwo dostępnym miejscu, bo będziesz po nie sięgał automatycznie ( najlepiej ich nie kupuj 😉 )

    2.Spraw, by to było nieatrakcyjne.
    -Zmień nastawienie.
    -Wyeksponuj korzyści z unikania złego nawyku, by uczynić go nieatrakcyjnym.

    3.Spraw, by to było trudne.
    – Twórz przeszkody uniemożliwiające Ci trwania w złym nawyku. Np. jeśli chcesz ograniczyć swoją obecność w social mediach resetuj hasła mediów społecznościowych, niech wejście na konto będzie trudniejsze. Wyłączaj automatycznie sieć.
    -Zobowiązuj się przed sobą.

    4.Spraw, by to było zniechęcające.
    -Poproś kogoś kto będzie śledził twoje postępy. Zobowiązanie wobec innych jest bardziej wiążące.
    -Niech Twoje złe nawyki mają dotkliwe konsekwencje np. finansowe.

    To oczywiście ogromny skrót tego, co warto wiedzieć decydując się na kształtowanie nowych i pozbycie się złych, szkodzących nam nawyków. Ta praca nad sobą ciągle się zmienia, bo przecież chcemy być coraz lepsi, chcemy by żyło nam się łatwiej, szczęśliwiej.

    „Potęga zmiany nawyków nie wynika z pojedynczej naprawy o 1% ale z tysiąca takich ulepszeń. To stos atomowych nawyków, a każdy z nich stanowi fundamentalną część całego systemu”

    „Drobne nawyki prowadzą do ogromnych zmian”

    Jestem przekonana, że ta książka pomoże mi w zmianie moich nawyków. Muszę zrobić tylko jedną rzecz: zacząć działać, choćby dwie minuty dziennie na początek. Same czytanie i gadanie o tym nic nie da 🙂


    TUTAJ sprawdzisz, gdzie możesz kupić ją najtaniej.

    Miłej lektury i łatwiejszego, dobrego życia. Bardzo polecam. I na pewno będę do niej wracać, by pomóc sobie w zmianach. 🙂

    12 thoughts on “Atomowe nawyki James Clear”

    1. Nie potrafię działać według książkowych zaleceń. Nie widzę w takich poradnikach miejsca na indywidualność. Nie robię też postanowień noworocznych. Nie znoszę presji i ograniczeń.

      1. Rozumiem. Jestem typem zadaniowca i ja z kolei bez planów, postanowień, pracy nad sobą nie wyszłabym z depresji. Bardzo mi planowanie wtedy pomogło i nadal ułatwia mi życie. Nie zauważyłam ,żeby ucierpiała na tym moja indywidualność.

    2. No mi niestety przydałaby się zmiana nie kilku a wielu nawyków. Chociaż nie wierze jakoś w takie poradniki. Ale może powinnam zmienić zdanie,

      1. Miałam czas kiedy odrzuciłam wszystkie tego typu publikacje, książki rozdałam. Kilka lat temu planując pewne zmiany w moich nawykach wpadałam na książkę Fenomen Poranka i wdrożyłam w życie rady tam zawarte. To było dla mnie objawienie i niesamowita poprawa życia. Mam kilka nawyków które chcę się pozbyć u takich których chcę wdrożyć ale ciągle coś mi w tym przeszkadzało, dzięki tej książce jest to łatwe. Kilka prostych rad i jestem na dobrej drodze.
        Rób jak czujesz. Jeśli potrafisz sama znaleźć sposób na zmianę nawyków to książka jest Ci niepotrzebna. Mnie dają bardzo dużo dlatego polecam ?.

    3. Asiu jestem.pod wrażeniem książek które nam polecasz. Bardzo spodobał mi się Twój wpis i z wielkim zainteresowaniem go przeczytałam 🙂 coż mogę powiedzieć książkę musze kupić i przeczytać może i ja zmienię cos w sobie, a napewno musze wrobic sobie kilka nowych nawyków 🙂 Sporo już wyrobiłam ale jeszcze kilka by się przydało. 🙂

      1. Lubię książki o samorozwoju i zmianach. Wiele z nich bardzo mi w życiu pomogło i dziś jestem innym człowiekiem. Chętnie przeczytam polecaną przez Ciebie pozycję, bo każdy z nas potrzebuje pozytywnych zmian w swoim życiu ?

        1. Cieszę się, że tak myślisz. Ja akurat teraz jestem w takim miejscu swojego życia, że nie umiem poradzić sobie z niektórymi nawykami. Zaczęłam wdrażać porady tu zawarte i już widzę, że ruszam z miejsca. Dla mnie jest bardzo pomocna.:) pozdrawiam 🙂

      2. Aniu, ja większość poradników swego czasu oddałam, bo nie współgrały ze mną, moim życiem. Bardzo chcę zmienić w sobie kilka ograniczających mnie nawyków. Jak umiałam to radziłam sobie sama, ale w pewnym momencie stanęłam pod ścianą i nie mogłam ruszyć, co mnie bardzo frustrowało. Teraz wiem, że muszę być cierpliwa. Nawyki buduje się codzienną uważnością i pracą aż staną się rutyną. Życzę powodzenia 🙂

    4. Z przyjemnością sięgnę po tą książkę. Na pewno zgłoszę ją jako propozycję zakupu w naszej bibliotece.

      1. W bibliotece jak najbardziej powinna być 🙂 Ja wiem, że wiele poradników, zwłaszcza amerykańskich autorów jest nieprzystosowanych do naszych warunków społecznych i ekonomicznych ale wskazówki zawarte w tej książce są jak najbardziej uniwersalne. Pozdrawiam 🙂

    Leave a Comment

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *